Vahva tunnistautuminen

Siirrymme suunnitelmiemme mukaan 14.6.2022 OmaAvaraan kirjautumisessa vahvaan tunnistautumiseen. Tämä tarkoittaa, että tunnistautuminen ja kirjautuminen OmaAvaraan tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Vahvaan tunnistautumiseen liittyvät muutokset ja ohjeistukset löydät tältä sivulta.

Vahva tunnistautuminen tekee kirjautumisesta entistä helpompaa ja turvallisempaa

OmaAvara on Avaran digitaalinen palvelu asunnon hakijoille ja asukkaille. Kesäkuussa siirrymme OmaAvaraan kirjautumisessa vahvaan tunnistautumiseen, mikä tekee asioimisesta entistäkin turvallisempaa ja helpompaa. Vahva tunnistautuminen tarkoittaa, että tunnistautuminen ja kirjautuminen OmaAvaraan tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Samalla luovumme vanhasta käytännöstä, jossa kirjautumisen edellytyksenä oli sähköpostin ja salasanan luominen ja käyttäminen.

Vahva tunnistautuminen käytännössä

Vahva tunnistautuminen tapahtuu turvallisesti Telian tarjoaman palvelun kautta pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Vahvan tunnistautumisen yhteydessä käyttäjän henkilötunnus ja nimitiedot välitetään OmaAvaraan. Hakemuksen jättäminen OmaAvarassa ja sopimuksen tekeminen edellyttävät vahvan tunnistautumisen tekemistä. Lisäksi asukkaan omille sivuille kirjautuminen tapahtuu muutoksen myötä pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumalla.

Ennen vahvaa tunnistautumista tehdyt asuntohakemukset ovat muutoksen jälkeen voimassa

Voit tehdä asuntohakemuksia ja kirjautua OmaAvaraan aivan kuten ennenkin, kunnes vahva tunnistautuminen otetaan käyttöön. Vahvan tunnistautumisen käyttöönoton jälkeen aikaisemmin tehdyt asuntohakemukset ovat voimassa aivan normaalisti, eli kolme kuukautta hakemuksen lähetyksestä.

Vahvaan tunnistautumiseen liittyvät muutokset ja ohjeet

Tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella

Uuden hakemuksen tekeminen OmaAvaraan edellyttää tunnistautumista pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen tehdään hakemuksen tekemisen yhteydessä. Voit tehdä hakemuksen pelkästään itsellesi tai itsellesi ja toiselle päähakijalle, joka tulisi olemaan yhteisvastuussa vuokrasuhteesta. 

Hakemuksen lähettämisen jälkeen voitte päivittää hakemustanne OmaAvarassa

Hakemuksen lähettämisen jälkeen kaikki hakemuksella olevat päähakijat voivat halutessaan kirjautua OmaAvaraan, nähdä lähetetyn hakemuksen ja päivittää hakemusta tai tehdä kokonaan uuden hakemuksen. Uusi hakemus korvaa aina aikaisemmat mahdolliset hakemukset. Kirjautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Tarjoukset, sopimukset ja yhteys asiakaspalveluun 

Haettuihin asuntoihin liittyvät mahdolliset asuntotarjoukset ja vuokrasopimukset näkyvät jatkossa molemmille päähakijoille ja sopimusosapuolille OmaAvarassa. OmaAvarassa on myös Viestit-toiminto, jonka kautta voi olla suoraan yhteydessä Avaran asiakaspalveluun. Kirjautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Asunnon hakeminen ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta

Voit tehdä hakemuksen Avaran vuokra-asuntoihin myös ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Hakeminen ei kuitenkaan onnistu OmaAvaran kautta, joten ole yhteydessä Avaran vuokraukseen lisäohjeiden saamiseksi: vuokraus@avara.fi

Olemassa olevan hakemuksen päivittäminen ja uuden hakemuksen tekeminen

Olemassa olevan hakemuksen päivittäminen tai uuden hakemuksen tekeminen edellyttää kirjautumista OmaAvaraan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumalla.

Tunnistautumisen jälkeen näet OmaAvara-palvelusta aikaisemmat hakemuksesi, asuntotarjouksesi ja mahdolliset sopimuksesi Avaralle.

Kaikki asuntohakemuksella olevat päähakijat pääsevät näkemään ja muokkaamaan hakemusta kirjautumalla OmaAvaraan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumisen kautta.

Tarjoukset, sopimukset ja yhteys asiakaspalveluun 

Haettuihin asuntoihin liittyvät mahdolliset asuntotarjoukset ja vuokrasopimukset näkyvät jatkossa molemmille päähakijoille ja sopimusosapuolille OmaAvarassa. OmaAvarassa on myös Viestit-toiminto, jonka kautta voi olla suoraan yhteydessä Avaran asiakaspalveluun. Kirjautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Asuntohakemuksen päivittäminen ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta

Voit tehdä muutoksia asuntohakemukseesi myös ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Tämä ei kuitenkaan onnistu OmaAvaran kautta, joten ole yhteydessä Avaran vuokraukseen lisäohjeiden saamiseksi: vuokraus@avara.fi

Vanhat käyttäjätunnukset ja salasanat poistuvat käytöstä

Ennen 14.6.2022 käytössä olleet käyttäjätunnukset ja salasanat eivät muutoksen myötä enää ole toiminnassa, vaan kirjautuminen OmaAvaraan edellyttää aina pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumista. 

Kirjautumiseen liittyvät muutokset eivät vaikuta hakemuksen voimassaoloon. Ennen muutosta lähettämäsi hakemus on voimassa kolme kuukautta lähetyksen ajankohdasta alkaen. Löydät myös ennen 14.6.2022 lähettämäsi hakemuksen tiedot  kirjautumalla OmaAvaraan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumalla.  

Jos sinulla on ollut käytössä useampia käyttäjätunnuksia, joilla olet tehnyt useampia erillisiä hakemuksia, niin viimeisin lähettämäsi hakemus on tällä hetkellä voimassa. 

Kirjautuminen asukkaan sivuille

OmaAvaran asukkaan sivuille pääset kirjautumalla OmaAvaraan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumalla.

Tunnistautumisen jälkeen näet OmaAvara-palvelusta mahdollisiin hakemuksiisi, asuntotarjouksiisi ja vuokrasopimuksiisi liittyvät tiedot.

Kaikki asuntohakemuksilla olevat päähakijat ja vuokrasopimuksilla olevat sopimusosapuolet pääsevät näkemään hakemuksiin, asuntotarjouksiin ja vuokrasopimuksiin liittyvät tietonsa kirjautumalla OmaAvaraan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumisen kautta. 

Yhteys asiakaspalveluun 

 OmaAvarassa on Viestit-toiminto, jonka kautta voi olla suoraan yhteydessä Avaran asiakaspalveluun. Kirjautuminen OmaAvaraan tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kirjautumiseen tai asukkaan sivuihin liittyvät ongelmatapaukset

Ongelmatapauksissa voit olla yhteydessä Avaran asiakaspalveluun, joka palvelee sinua kiinteistöjen vuokraukseen, ylläpitoon, isännöintiin ja kaikkiin asumisen palveluihin liittyvissä asioissa.

020 611 4400
ma-pe 8.30-15.30
avara@avara.fi

 

Asunnon hakeminen ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta

Voit tehdä hakemuksen Avaran vuokra-asuntoihin myös ilman pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Hakeminen ei kuitenkaan onnistu OmaAvaran kautta, joten ole yhteydessä Avaran vuokraukseen lisäohjeiden saamiseksi. Avaran vuokraustiimin tavoitat sähköpostitse:

vuokraus@avara.fi

Asukkaan kirjautumiseen liittyvät ongelmatapaukset

Ongelmatapauksissa voit olla yhteydessä Avaran asiakaspalveluun, joka palvelee sinua kiinteistöjen vuokraukseen, ylläpitoon, isännöintiin ja kaikkiin asumisen palveluihin liittyvissä asioissa. Avaran asukkaan asiakaspalvelun tavoitat:

020 611 4400
ma-pe 8.30-15.30
avara@avara.fi