Takaisin listaukseen

Haetaan hyvää vuokranantajaa

28.01.2020 | Lukuaika 3 min
Haetaan hyvää vuokranantajaa

 

Vuokrausilmoituksissa etsitään usein hyvää vuokralaista. Kasvukeskuksissa vuokra-asuntohakemukset ovat alkaneet muistuttaa työhakemuksia – vuokralaisehdokkaan on pystyttävä erottautumaan ja vakuuttamaan vuokranantaja omasta paremmuudestaan.

Mutta entä jos asia olisi toisinpäin ja haussa olisikin hyvä vuokranantaja? Millä keinoin hyvä vuokranantaja pystyisi erottautumaan joukosta


Hyvä vuokranantaja ymmärtää, että vuokraaminen on harkittu vaihtoehto

Jollekulle vuokraus mahdollistaa asumisen paremmalla sijainnilla tai muuten tasokkaammin kuin omistusasunnossa. Joku toinen haluaa asumiseltaan helppoutta ja vaivattomuutta. Hyvä vuokranantaja ymmärtää vuokralaisen olevan asiakas, jonka toiveita kannattaa kuunnella.

Tyytyväinen ja sitoutunut vuokralainen on paras tae vuokraustoiminnan kannattavuudelle, ja vuokranantaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa vuokralaisen viihtymiseen ihan olennaisesti.

_DSC3783 (1)

 

Hyvä vuokranantaja pelaa reiluilla pelisäännöillä

Hän tuntee lain säännökset ja noudattaa hyvää vuokratapaa. Reilut pelisäännöt eivät kuitenkaan tarkoita lepsuilua ja vuokrarästien tai sopimusrikkomusten katsomista läpi sormien. Päinvastoin. Hyvä vuokranantaja saa olla jämpti ja edellyttää vuokran tulevan eräpäivänä. Rästeihin ja häiriöihin hän reagoi nopeasti.

Toisaalta hyvä vuokranantaja ymmärtää elämän tuovan välillä yllätyksiä myös vuokralaiselle ja on valmis neuvottelemaan ja joustamaan ongelmatilanteissa. Joustavuudessa usein erityisesti yksityinen vuokranantaja pystyy erottautumaan – ja Tori.fi:n loppukesästä tekemän kuluttajakyselyn mukaan yksityinen vuokranantaja onkin monelle vuokralaiselle se mieluisin vaihtoehto.

 

Hyvä vuokranantaja pitää huolta asunnon kunnosta ja viihtyisyydestä ja remontoi, kun siihen on tarvetta

Jos kodinkone menee rikki, hyvä vuokranantaja ei jää viikoiksi vatvomaan rikkoutumisen syytä tai odottamaan hyviä tarjouksia, vaan toimittaa ripeästi rikki menneen kodinkoneen tilalle uuden. Kun asunto ei tunnu kämpältä vaan kodilta, myös vuokralainen on sitoutunut pitämään siitä huolta.

 

Hyvä vuokranantaja kunnioittaa vuokralaisen kotirauhaa, mutta pitää silti yhteyttä

Eräissä viimeaikaisissa radiomainoksissa liian innokas vuokranantaja tuppautuu vuokralaisen kotiin pyytämättä ja yllättäen. Tämä on tietysti karikatyyri, mutta joskus näistäkin tapauksista kuulee.

Tuppautumista ei kuitenkaan ole se, että vuokranantaja esimerkiksi kerran vuodessa käy vuokralaisen kanssa sovittuna ajankohtana varmistamassa, että asunnossa on kaikki kunnossa. Samalla vuokralaiselle voi vaikka viedä pienen kiitoksen kuluneesta vuodesta.

 

Hyvä vuokranantaja panostaa viestintään

Vuokralaiselle painotetaan usein, miten tällä on velvollisuus ilmoittaa asunnon puutteista ja milloin irtisanomisesta on lain mukaan viimeistään ilmoitettava. Hyvässä ja toimivassa vuokrasuhteessa viestintä ei kuitenkaan tunnu velvollisuudelta, vaan se on puolin ja toisin avointa ja luontevaa.

Hyvä vuokranantaja on vuokralaisen tavoitettavissa ja reagoi saamiinsa yhteydenottoihin nopeasti ja asiallisesti.

Hän on myös itse aktiivinen viestijä ja kertoo vuokralaiselleen hyvissä ajoin esimerkiksi taloyhtiön tulevista remonteista. Ystävällisyys ei maksa mitään, mutta voi parantaa vuokrauskokemusta ihan olennaisesti. Parhaimmassa tapauksessa vuokralainen palkitsee vuokranantajansa ilmoittamalla esimerkiksi poismuuttoaikeistaan hyvissä ajoin jo ennen kuin lain mukaan olisi pakko.

 

Mistä hyvän vuokranantajan sitten löytää?

Isot vuokranantajat pystyvät mittaamaan asiakastyytyväisyyttään asukkaille tehtävillä kyselyillä ja kehittämään brändiään erilaisilla markkinointitoimenpiteillä. Yksityisen vuokranantajan paras valttikortti taas on tyytyväinen vuokralainen, joka kertoo kokemuksestaan eteenpäin. Sanonta ”Hyvä kello kauas kuuluu” pitää paikkansa tässäkin asiassa.