Tervetuloa kotiin

Toivomme, että viihdyt kodissasi joka päivä, vuodesta toiseen. Keskeisimmät oikeutesi ja velvollisuutesi on kirjattu vuokrasopimukseesi. Säilytä se vuokrasuhteen ajan ja vielä jonkin aikaa sen jälkeen. Vuokrasopimuksesi allekirjoituksen yhteydessä sait tietoa uudesta kodistasi ja talostasi sekä kotitalosi Yhteystietolomakkeen. 

Lomakkeen tiedot löydät myös kätevästi syöttämällä kotiosoitteesi alta löytyvän Asiakaspalvelu-osion hakukenttään. Löydät yhteystiedot myös kotitalosi ilmoitustaululta.

Asuntojen vikailmoitukset tehdään suoraan kiinteistönhoitoon. Ilmoitathan asunnossasi huomaamistasi vioista mahdollisimman pian.

Olemme koonneet Asumisen oppaisiin tärkeimpiä neuvoja, joita tarvitset muutossa, asumisen aikana ja pois muuttaessasi. Löydät oppaasi syöttämällä kotiosoitteesi alla olevaan Asiakaspalvelu-osion hakukenttään. Jos et löydä hakemaasi tietoa Asumisen oppaasta, saat lisää tietoa ja ohjeita asiakaspalvelusta.

green-homes-RGB

Green homes -vastuullisuustoiminta

Avara sekä kuusi muuta ammattimaista kiinteistötoimijaa ovat mukana yhdessä Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry:n kanssa vuokra-asumiseen keskittyvässä Green homes -vastuullisuustoiminnassa. Kaikki toimijat ovat mukana kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksen vuokra-asuntoyhteisöjen toimenpideohjelmassa ja sitoutuvat käytönaikaisen energian päästöttömyyteen vuoteen 2030 mennessä. Green homes -vuokrakotien asukkaat saavat säännöllisesti tietoa asumisesta aiheutuvista ilmastopäästöistä.

Green homes -kohteet

Tutustu Green homes -toimintaan

Usein kysytyt kysymykset

Vuokra-asunto on helppo ja joustava ratkaisu asumiseen. Vuokralaisena sinun ei tarvitse huolehtia remonteista, yhtiökokouksista tai muista omistusasujaa kuormittavista toimista. Vuokra-asumisen arki tuo kuitenkin mukanaan aika-ajoin tilanteita, jotka mietityttävät tai vaativat selvennyksiä.

Tästä syystä olemme luoneet sinua varten yleisimpien kysyttyjen kysymysten koonnin, josta löydät vastauksia yleisiin muuttamiseen, asumisen aikaan ja poismuuttoon liittyviin kysymyksiin sekä tilanteisiin. Löydä alta haluamasi osio, josta haluaisit lisätietoja ja löydä helposti vastaus siihen mitä etsit. 

ruuanlaitto_1500x1000

Muuttaminen

Asunnon avaimet luovutetaan uudelle asukkaalle vuokra-ajan alkamispäivänä lukkoliikkeen aukioloaikana. Avaimia noudettaessa tulee esittää tosite toimitetusta vakuudesta esim. kuitti rahana maksetusta takuuvuokrasta tai kopio Kelan maksusitoumuksesta. Tarkistathan lukkoliikkeen yhteystiedot ja aukioloajat vuokrasopimuksen liitteestä. Mikäli haluatte aikaistaa avaintenluovutusta, tulee sopimuksen alkamispäivää muuttaa. Mikäli asunto on jo tyhjillään, voitte olla yhteydessä vastuuvuokraajaan sopiaksenne vuokrasopimuksen alkamispäivän muutoksesta kirjallisesti.

Kun muuttopäiväsi osuu viikonlopulle tai pyhäpäivälle
Muuttopäivän osuessa viikonlopulle tai pyhäpäivälle, luovutamme poismuuttavan asukkaan yhteystiedot uudelle asukkaalle. Vanha ja uusi asukas sopivat keskenään avainten luovutuksen tarkemman ajankohdan ja täyttävät kirjallisen avaintenluovutuslomakkeen. Vanha asukas palauttaa luovutusdokumentin lukkoliikkeelle, jotta tämä vapautuu vastuusta palautettujen avainten osalta. Toimitamme näissä tilanteissa molemmille osapuolille vielä tarkemman ohjeistuksen avainten luovutukseen liittyen.

 

Nimenvaihtopyyntö omaan ulko-oveen tehdään tekemällä ns. huoltopyyntö huoltoyhtiöön. Huoltopyynnön tekeminen onnistuu sähköisellä lomakkeella. Ilmoita lomakkeella avoimeen tekstikenttään "Nimenvaihto" ja kirjoita myös, että mikä nimi oveen halutaan lisättävän. 

Sähkö ei kuulu vuokraan. Vuokralaisen tulee aina muutettaessa tehdä sähkösopimus uuteen asuntoon valitsemansa sähköyhtiön kautta.

Kyllä, Avaran vuokra-asuntoihin tulee hankkia laaja kotivakuutus vastuuosineen.

Ole nopeasti yhteydessä Avaran Asiakaspalveluun, jotta voimme sopia joko asunnon siivouksesta tai sopia tapauskohtaisesta hyvityksestä. 

Lakisääteinen muuttoilmoitus tulee tehdä korkeintaan kuukautta ennen tai viimeistään viikko muuton jälkeen. Muuttoilmoituksen Postiin ja Digi- ja väestötietovirastoon voi tehdä kätevästi samalla sähköisellä lomakkeella. Voit ilmoittaa myös samalla kertaa muuttavat perheenjäsenesi.

Asumisen aika

Olethan yhteydessä asuntosi mukaiseen asiakaspalveluun, joka auttaa sinua jokapäiväisten asioiden hoidossa. Jos asiakaspalvelumme ei pysty ratkaisemaan palveluntarvettasi, ohjaamme asiasi tarvittaessa isännöitsijän hoitoon. Isännöitsijä vastaa yhteydenottopyyntöön niin pian kuin mahdollista. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400.

Talosi asioista huolehtivat meidän Avaralaisten lisäksi eri kiinteistönhoidon ammattilaiset. Löydät tarkemmat yhteystiedot porraskäytäväsi ilmoitustaululta. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400. Alla olevasta listasta voit tarkistaa, missä asioissa kannattaa ottaa yhteyttä huoltoon ja missä asioissa Avaran Asiakaspalveluun.

Ole yhteydessä huoltoyhtiöön:

  • kaikissa kiireellisissä tapauksissa, esimerkiksi vesivahingon sattuessa
  • nimenvaihtoon liittyvissä asioissa
  • saunavuoron varauksiin liittyen
  • jos olet unohtanut avaimesi
  • jos asunnossasi on sisäilma- tai lämpötilaongelmia
  • jos kodin laitteessa on vika
  • jos huomaat vikoja tai puutteita talon yhteisissä tiloissa tai laitteissa tai ulkoalueiden hoidossa.

Ole yhteydessä Avaran asiakaspalveluun:

  • jos huoltoyhtiön toiminnassa on ongelmia
  • asumishäiriöissä
  • asukastoimikunnan ja asukashallinnon asioissa (ARA kohteet)
  • huoneistojen tarkastuksiin ja korjauksiin liittyvissä asioissa 
  • jos epäilet vakavaa vikaa kuten esimerkiksi kosteusvauriota kodissasi

Asiakaspalvelun yhteystiedot löydät osoitteessa avara.fi/asukkaille ja valitsemalla asiakaspalvelu-otsikon alta oman osoitteesi.

Vikailmoituksen voit tehdä kiinteistön omaan huoltoyhtiöön. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät kiinteistösi porrashuoneesta. Katso myös avara.fi/asukkaille -sivun talokohtaiset yhteystiedot valitsemalla vetovalikosta oma kotiosoitteesi.

Saunavuoron pääset varaamaan kiinteistön omalta huoltoyhtiöltä. Huoltoyhtiö ylläpitää myös pesutupien varauslistoja. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät kiinteistösi porrashuoneesta tai osoittesta avara.fi/asukkaille -sivun talokohtaisista yhteystiedoista valitsemalla vetovalikosta oma kotiosoitteesi.

Mikäli taloyhtiössäsi on käytössä digitaalinen porrasnäyttö ja siihen liittyvä asukassovellus PNT®mobile, saat varattua saunavuorot ja pesutuvan sovelluksella. Sovelluksen lataus- ja käyttöohjeet löytyvät OmaAvarasta ja asunnosta löytyvästä asukaskansiosta. Asukkaan ongelmatilanteissa apua löytyy osoitteesta: https://www.one4all.fi/fi/tuki/asukkaalle 

Joustavimmin asia hoituu lataamalla Taskuparkki-sovellus, jolloin paikkavaraus ja maksu hoituvat helposti sovelluksen kautta. Ohjeet Taskuparkki-sovelluksen käyttöönottoon löydät täältä. Autopaikan voi varata myös Aimo Parkin asiakaspalvelusta, jolloin laskutus hoituu paperilaskulla.

Aimo Parkin asiakaspalvelun yhteystiedot ovat:

puh. 020 781 2480
ma-pe 9.00–16
asukaspysakointi@aimopark.fi

Yksittäisen vuokran eräpäivästä voidaan sopia olemalla yhteydessä Lowellin vuokravalvontaan. Sopimuksen varsinaista eräpäivää ei kuitenkaan voi muuttaa. 

Vuokravalvonta Lowell Oy yhteystiedot ovat:

oma.lowell.fi
puh. 02 2700 390

ma-pe 8.00-20.00, la 10.00-15.00
laskutus@lowell.com

Jos talossanne on häiriöitä tai ilkivaltaa, voit tehdä häiriöilmoituksen täällä. Jos omaisuuttasi on vahingoittunut ilkivallan vuoksi, ota tarvittaessa yhteys myös omaan vakuutusyhtiöösi. Mikäli omaisuuttasi on rikottu tai varastettu, tulee sinun tehdä asiasta myös rikosilmoitus. 

Asiakaspalvelu voi tehdä lisäavaintilauksen. Paikallinen lukkoliike ilmoittaa, kun avain on noudettavissa. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400.

Kodinkoneen hajotessa olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.  Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400. Asiakapalvelumme kysyy sinulta tarvitut lisätiedot kodinkoneen uusimista varten.

Reklamaation voit toimittaa suoraan asiakaspalveluumme, joka ottaa vastaan ja selvittää tarkat tiedot. Mikäli asiakaspalvelumme ei pysty ratkaisemaan asiaa, olemme yhteydessä tarvittaviin yhteyshenkilöihin. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400.

Asunnon lämpötilan kokeminen on subjektiivista, ja ihmiset kokevat sopivan huoneiston lämpötilan eri tavalla. Asuinhuoneiston suosituslämpötilat ovat oleskelutiloissa 20-21 astetta, ja makuuhuoneissa 18-20 astetta. Lämpötila on mitattava reilun metrin korkeudelta, ei ulkoseinän tai ikkunoiden läheltä. Mikäli lämpötila on viallisesti matalampi kuin sen kuuluu olla, ilmoitathan tästä kiinteistön huoltoyhtiölle. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät kiinteistösi porrashuoneesta.

Avaran vuokra-asuntojen seiniä ei saa tapetoida. Saat kuitenkin sisustaa ja maalata asuntosi seiniä hillitysti. Mikäli sisustukseen liittyviä kysymyksiä ilmenee, voit olla yhteydessä suoraan asuntosi asiakaspalveluun. Asiakaspalvelumme voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen avara@avara.fi tai puhelimitse soittamalla 020 611 4400.

Saa. Asukas on aina asennuksesta vastuussa oli asentaja ammattilainen tai ei. Asukas vastaa aina omaisuutensa aiheuttamasta vahingosta, ja siis esimerkiksi pesukoneen vuotovahingosta aiheutuneista kustannuksista. Vuotovahingot saattavat olla huomattavia, joten kotivakuutuksen ottaminen vahinkojen varalle on suositeltavaa.

Astianpesukoneen saa asentaa vain alan ammattilainen, sillä väärin asennettu astianpesukone voi aiheuttaa ison vesivahingon.

Löydät OmaAvarasta sopimuksesi liitetietona tarkemmat ohjeet nettiyhteyden tilaamista varten. Taloyhtiössä on Telian tai DNA:n taloyhtiölaajakaista 10M perusnopeudella. Telian yhteyden saa tarkastettua ja otettua käyttöön Telian asiakaspalvelusta tai osoitteesta telia.fi

Oman vuokranmaksutilanteen voi tarkastaa helpoiten Lowellin OmaLowell-palvelusta.

Vuokrantarkistuksen perusteet kerrotaan vuokrasopimuksessasi ja sen ehdoista on sovittu vuokrasopimusta allekirjoitettaessa. Vuokran määrään vaikuttavat mm. kiinteistön ylläpitokustannukset sekä vuokramarkkinoilla vallitseva hintataso. Vuokrantarkistuksiin vaikuttavat mm. kiinteistön hoitokustannukset, asuntokohtaiset varuste-/tasoerot, kerros ja näkymät sekä alueellinen vuokrataso.

Vuokrasopimusta allekirjoitettaessa on sovittu vuokrantarkistuksen pääperiaatteista, kuten vuokrankorotuksen perusteesta ja ajankohdasta. Oman vuokrankorotusperusteen ja ajankohdan voit tarkistaa omalta vuokrasopimukseltasi. Avaran vapaarahoitteisten kohteiden vuokrasopimuksilla on lähtökohtaisesti sovittu, että vuokraa on oikeus korottaa vuosittain enintään tietyn %-luvun perusteella. Tämä vaihtelee pääsääntöisesti 4-7%:n välillä, riippuen milloin sopimus on tehty. Käytännössä tämä antaa mahdollisuuden korottaa/olla korottamatta vuokraa vuosittain millä tahansa prosenttiluvulla 0% - max %-luvun välillä.

ARA-vuokra -kohteissa Avara tekee marraskuussa talon asukastoimikunnalle esityksen tulevan vuoden talousarviosta, mikä pitää sisällään myös esityksen seuraavan vuoden vuokratasosta. Vuokranantajalla on oikeus korottaa ARA-kohteissa vuokraa siten, että vuokralla voidaan kattaa kaikki omakustannusperiaatteen mukaiset vuokranantajan menot, kuten kiinteistöjen hoito- ja ylläpito. Mikäli vuokrattu asunto tai kohde vapautuu vuokrasuhteen aikana ARA-rajoituksista, vapautuu kohde vapaan vuokranmäärityksen piiriin. Yleensä vuokrasopimuksilla on jo allekirjoitettaessa sovittu mitä %-korotusta vuokrasuhteen jatkuessa tullaan käyttämään vuokrantarkistuksiin liittyen kohteen vapauduttua rajoituksista

Vuokrankorotuksia laskettaessa huomioidaan yleinen kiinteistöjen hoito- ja ylläpitö kustannusten kehitys sekä ostovoiman ja kustannustason muutos, eli inflaatio. Inflaatiota mitataan esim. kuluttajanhintaindeksillä, esim. mikäli hintataso on tarkasteluaikana noussut 3 %, on inflaatio tällöin 3 %. Vuokramarkkina on suhdanneherkkä, vastaavasti kuin mikä tahansa asuntomarkkina ja vuokratason määrittelyyn vaikuttaa siten myös alueellinen kysynnän ja tarjonnan tasapaino. Avara kerää tietoa alueellisista vuokratasoista ja seuraa markkinavuokrien kehitystä eri menetelmin ja käytössä olevan tiedon avulla pyrimme määrittelemään asuntojemme vuokran kulloinkin vallitsevan markkinatilanteen mukaan. Ei ole tavatonta, että tarjonnan lisääntyessä alenee uusien vuokrasopimusten vuokra siitä millä hinnalla asunnot on muutama vuosi sitten vuokrattu. Yhtälailla muuttuu myytävien asuntojen hinnat markkinatilanteiden muuttuessa. Vastaavasti vuokratasot saattavat nousta, mikäli kysyntä kasvaa tai alue kehittyy. Vuokratasoon vaikuttaa markkinatilanteen muutosten lisäksi aluetasolla asunnon sijainti, julkisten palvelujen/liikenneyhteyksien kehittyminen ja kiinteistötasolla asunnon sijaintikerros, ilmansuunta, varustetaso jne.

Samassa kiinteistössä tehtävien vuokrankorotuksien pääperiaatteet ovat samat, mutta sopimuksen alkuperäinen vuokra sekä asunnon varustelutaso saattaa olla hyvin eri tasolla ja korotuksen maksimi %:n suuruus vaihtelee sen mukaan mikä käytäntö on sopimuksen allekirjoitushetkellä sovittu. Vastaavan kokoisen huoneiston vuokra saattaa nousta jollakin vuokralaisella 10€ ja toisella 15€, jotta ne saadaan samalla vuokrantarkastushetkellä tarkastettua samalle markkinavuokratasolle. Alkuperäiseen vuokratasoon ovat vaikuttaneet kaikki ym. seikat. Vuokrantarkistusajankohta on vuokranantajalle sellainen hetki, jolloin on mahdollista yhdenmukaistaa samassa kiinteistössä olevien samanlaisten asuntojen vuokrat.

Ilman vuokrantantajan lupaa voit luovuttaa enintään puolet huoneistostasi toisen henkilön asuttavaksi. Tämä edellyttää, että alivuokrauksesta ei aiheudu haittaa tai häiriötä vuokranantajalle. Yksiöön ei voi ottaa alivuokralaista. Sopimusvastuu säilyy aina yksin päävuokralaisella.

Avio-, avoliiton tai rekisteröidyn parisuhteen kautta puolisolla on oikeus muuttaa puolison asuntoon ilman, että tämän tarvitsee solmia vuokrasopimusta vuokranantajan kanssa. Riittää, kun tehdään muuttoilmoitus talonkirjoille huoltoyhtiöön.

Jos puolisolle on välttämätöntä esim. asumistuen saamisen kannalta, että vuokrasopimus uusitaan molempien puolisoiden nimiin, tulee Avaran saada puolisosta samat tiedot, kun muutenkin vuokrasopimusta solmiessamme tarvitsemme. Tiedot toimitetaan asuntohakemuksella (ARA-asuntoihin myös vaadittavat liitteet) ja Avaran vuokrausneuvottelija tekee alkuperäiselle vuokrasopimukselle vuokralaismuutoksen annettujen tietojen perusteella. Pyynnön vuokrasopimuksen muuttamisesta puolisoiden väliseksi yhteiseksi sopimukseksi voi tehdä Avaran Asiakaspalveluun avara@avara.fi puh. 020 611 4400.

Tarkista taloyhtiösi järjestyssäännöistä, jotka löytyvät OmaAvarasta tai taloyhtiön ilmoitustaululta. Mikäli et löydä jostain syystä järjestyssääntöjä, tarkista asia asiakaspalvelustamme avara@avara.fi p. 020 611 4400.

Asunnon vaihtaminen

Avara hallinnoi usean eri vuokranantajayhtiön omistamia asuntokohteita. Voimme mahdollisuuksien mukaan joustaa 1 kk:n irtisanomisajassa, jos muutat saman vuokranantajayhtiön sisällä asunnosta toiseen. Kysy lisää vaihtomahdollisuuksista Avaran asiakaspalvelusta.

Vakuus on asunto-/sopimuskohtainen ja sen palautukseen liittyvät samat velvollisuudet kuin yleensäkin. Vakuus palautetaan edellisen asunnon hyväksytyn muuttotarkastuksen, vuokranmaksutilanteen ja avainten palautuksen tarkastuksen jälkeen, edellyttäen, että kaikki edellä mainitut asiat ovat kunnossa.

Kyllä, jotta tiedämme sinun haluavan vaihtaa asuntoa. Asunnon hakeminen onnistuu sujuvasti OmaAvara-vuokrausportaalin kautta. Laita hakemuksessa ruksi kohtaan "Asun Avaran asunnossa ja haen vaihtoasuntoa".

Asunnon irtisanominen

Irtisanomislomake löytyy OmaAvarasta sekä Avara.fi/asukkaille -sivulta oman talosi osoitteella hakemalla. Irtisanominen tehdään täyttämällä ensin lomake ja sitten vahvistamalla irtisanominen sähköpostiisi tulevan sähköisen allekirjoituslinkin kautta. Mikäli sopimus on useammalla nimellä, tulee sähköinen allekirjoitus olla molemmilta vuokralaisilta.

Asunnon irtisanomisaika on 1 kk. Irtisanomisen voi tehdä päättymään 15. päivä tai kuukauden viimeinen päivä, paitsi 1.6.2020 tai sen jälkeen alkaneet sopimukset, jotka voi irtisanoa vain kuun loppuun.

Toisen puolesta irtisanominen onnistuu yksilöidyllä valtakirjalla. Irtisanominen ei onnistu Avaran verkkosivujen kautta, jollei irtisanojaa ole valtuutettu käyttämään vuokralaisen pankkitunnuksia. Toisen puolesta tehtyä irtisanomista varten voi pyytää erillisen irtisanomislomakkeen ja sen voi palauttaa sähköpostilla skannattuna ja allekirjoitettuna valtakirja mukaan liitettynä Avaran asiakaspalveluun sähköpostitse avara@avara.fi.

Mikäli irtisanominen on ajankohtaista vuokralaisen menehtymisen jälkeen, tarvitaan mukaan vainajan kuolintodistus sekä virkatodistus, josta selviää kuolinpesän osakkaat, jotka voivat tehdä irtisanomisen vainajan puolesta.

Poismuutto

Irtisanomisen vahvistuksen yhteydessä saat ohjeet asunnon luovutukselle ja loppusiivoukselle. Lisätietoa löydät myös Asumisen oppaasta omalta talosivultasi osoitteessa osoitteessa avara.fi/asukkaille.

Irtisanomisen vahvistuksen yhteydessä saat OmaAvaraan ohjeet asunnon luovutuksekselle ja loppusiivoukselle. Lisätietoa löydät myös Asumisen oppaasta omalta talosivultasi osoitteessa avara.fi/asukkaille.

Asunnon avaimet palautetaan viimeistään vuokra-ajan loppumispäivänä lukkoliikkeeseen sen aukioloaikana. Tarkistathan lukkoliikkeen yhteystiedot vuokrasopimuksesi liitteestä tai oman asuintalosi talosivulta osoitteessa avara.fi/asukkaille

Kun muuttopäiväsi osuu viikonlopulle tai pyhäpäivälle
Muuttopäivän osuessa viikonlopulle tai pyhäpäivälle, luovutamme poismuuttavan asukkaan yhteystiedot uudelle asukkaalle. Vanha ja uusi asukas sopivat keskenään avainten luovutuksen tarkemman ajankohdan ja täyttävät kirjallisen avaintenluovutuslomakkeen. Vanha asukas palauttaa luovutusdokumentin lukkoliikkeelle, jotta tämä vapautuu vastuusta palautettujen avainten osalta. Toimitamme näissä tilanteissa molemmille osapuolille vielä tarkemman ohjeistuksen avainten luovutukseen liittyen.

 

Puuttuvat avaimet sekä lukkojen uudelleensarjoituksen kulut pidätetään vuokravakuudesta lähtökohtaisesti Avaran Asukaslaskutushinnaston mukaisesti.

Muuttotarkastus tehdään asukkaan irtisanomisaikana, yleensä noin viikon kuluessa irtisanomisilmoituksesta. Tarkastaja pääsee asuntoon yleisavaimella, eikä asukkaan tarvitse olla paikalla. Jos haluat olla paikalla, voidaan muuttotarkastajan kanssa katsoa sopiva ajankohta. Teemme myös toisen muuttotarkastuksen vielä heti vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen, jotta varmistumme muun muassa siitä, että asunto varastoineen on tyhjennetty ja siivottu.

Vuokravakuus palautetaan n. 1 kk:n kuluessa vuokrasopimuksen päättymisestä, kun kaikki vuokranmaksu- sekä hoito- ja kunnossapitovastuut on todettu täytetyiksi ja kaikki huoneiston avaimet palautettu. 

Asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain (AHVL) ja vuokrasopimusehtojen mukaisesti vuokralaisen on hoidettava vuokraamaansa asuntoa huolellisesti. AHVL 25 §:n mukaan vuokralainen on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle vahingon, jonka hän tahallisesti taikka laiminlyönnillään tai muulla huolimattomuudellaan aiheuttaa asunnolle. Vuokralainen ei kuitenkaan ole vastuussa asunnon tavanomaisesta kulumisesta.

Vakuuden pidätykset ja asukkaan korvausvastuulla olevat kulut laskutetaan lähtökohtaisesti Avaran kulloinkin voimassaolevan Asukaslaskutushinnaston mukaisesti.

yritysvastuuraportti

Katso kaikki kohteemme ja löydä uusi kotisi

Tutustu kaikkiin kohteisiimme ja jätä asuntohakemus, niin otamme yhteyttä heti, kun sinulle sopiva vuokrakoti löytyy.

Siirry asuntohakuun