ARA-asukasvalinta
ARA-asukasvalintaohjeet uusiutuivat 1.1.2025 ja asukasvalinnat tehdään uusien ohjeiden mukaisesti vuoden 2025 alusta. Ajantasainen tieto ARA:n ohjeistuksista löytyy myös ARA:n omilta sivuilta.

Asukasvalinta ARA-vuokra- ja osaomistusasuntoihin
Vuokratalon omistajan on valittava asukkaat valtion tuella rakennettuihin vuokra-asuntoihin aravarajoituslain 4a-4c §:ien, vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain (ns. uusi korkotukilaki) 11a-11c §:ien sekä asukkaiden valinnasta arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisesti.
Valintaperusteina asunnontarve, varallisuus ja tulot
Asukkaiden valinta perustuu sosiaaliseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen, joita arvioidaan hakijan asunnontarpeen, varallisuuden ja tulojen perusteella.
Hakijoita verrataan keskenään asunnontarpeen, varallisuuden ja tulojen perusteella ja asunnot vuokrataan asuntoa eniten tarvitseville. Etusijalle asetetaan asunnottomat ja muut kiireellisimmässä asunnontarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijat. Samalla pyritään vuokratalon monipuoliseen asukasrakenteeseen ja sosiaalisesti tasapainoiseen asuinalueeseen.
Edellä mainittuja asukasvalintaperusteita käytetään valittaessa asukkaita aravavuokra-asuntoihin, pitkäaikaisella korkotukilainalla rahoitettuihin vuokra-asuntoihin ja kaikkiin uuden korkotukilain nojalla rahoitettuihin vuokra-asuntoihin. Pitkäaikaisia korkotukilainoja on myönnetty 1.1.1994 lukien ja tällaista lainaa saaneilla vuokrataloilla on 20 vuoden käyttörajoitusaika. Asukasvalintaperusteita käytetään myös 10 vuoden jatkorajoitusajalla olevien aravavuokra-asuntojen asukkaiden valintaan.
Erityisryhmien asunto-olojen parantamiseksi annetun lain (1281/2004) perusteella rahoitettujen palvelutalojen asunnot ovat vuokra-asuntoja, joihin asukasvalinnat tehdään samoin kuin muihinkin vuokra-asuntoihin.
Asukasvalinta lyhyen korkotuen ARA-vuokra-asuntoihin
Lyhytaikaisella korkotuella rahoitetuissa asunnoissa asukkaiden valinta perustuu sosiaaliseen tarkoituksenmukaisuuteen ja taloudelliseen tarpeeseen. Asunnot osoitetaan vuokra-asuntoa tarvitseville pieni- ja keskituloisille ruokakunnille. Samalla pyritään talon monipuoliseen asukasrakenteeseen ja sosiaalisesti tasapainoiseen asuinalueeseen huomioiden perustus- ja yhdenvertaisuuslain mukaiset periaatteet.
Uudella lyhyellä korkotukilainalla tuotettujen asuntojen asukasvalinta
Laki vuokratalojen rakentamislainojen lyhytaikaisesta korkotuesta (574/2016) astui voimaan 1.8.2016. Uudella rahoitusmallilla edistetään kasvukeskuksissa asuvien ja niihin muuttavien kotitalouksien mahdollisuuksia löytää tuloihinsa nähden kohtuuhintaisia asumisratkaisuja. Tarkoituksena on myös edistää työvoiman liikkuvuutta ja turvata elinkeinoelämän kilpailukykyä. Asunnot on ilmoitettava julkisesti haettavaksi. Asukkaaksi voidaan valita Suomen kansalainen ruokakuntineen tai häneen rinnastettava henkilö.
Asukasvalintoja tehtäessä selvitetään hakijaruokakunnan tulot. Asunnon tarvetta tai varallisuutta ei tarvitse selvittää. Asukkaaksi valitsemisen edellytyksenä on, etteivät ruokakunnan kuukausitulot ylitä kunnalle asetettuja tulorajoja. Hakijaruokakunnan tuloina otetaan huomioon pysyvät bruttotulot kuukautta kohden. Tuloksi ei huomioida asumistukea eikä yleisestä asumistuesta annetun lain (938/2014) 15 §:ssä tarkoitettuja tuloja.
Asuntohakemuksen liitteet
Todistus tuloista
- Viimeisin palkkalaskelma tai todistus muusta toimeentulosta esim. yrittäjän tuloselvitys, työmarkkinatukipäätös tai päivärahat. Myös tuloselvitykset mahdollisista pääomatuloista.
- Katso esimerkkidokumentti palkkalaskelmasta tästä.
Esitäytetty veroilmoitus kaikkine sivuineen
- Veroilmoituksen löytää helposti omavero.fi:stä (omavero.fi -> kirjaudu sisään -> Omat veroasiat -> Yhteydenpito -> Päätökset ja kirjeet -> Esitäytetty veroilmoitus (pdf).
- Katso esimerkkidokumentti esitäytetystä veroilmoituksesta tästä
Tallenna dokumentit kokonaisina kaikkine sivuineen.
Lisätiedot
Tulorajat kaikkiin ARA-vuokra-asuntoihin
Tulorajat ARA-vuokra-asuntoihin ja lyhyen korkotuen ARA-vuokra-asuntoihin
- 1 aikuinen - 3 540 €
- 2 aikuista - 6 020 €
- 1 aikuinen ja 1 lapsi - 4 190 €
- 2 aikuista ja 1 lapsi - 6 670 €
- 2 aikuista ja 2 lasta - 7 270 €
- 2 aikuista ja 3 lasta - 7 870 €
Varallisuusrajat ARA-vuokra-asuntoihin
Lisää tietoa ja viimeisimmän tiedon kuntakohtaisesti määritellyistä varallisuusrajoista löydät kuntien omilta verkkosivuilta.
Pääkaupunkiseutu
Helsinki, Espoo, Vantaa.
Hakijatalouden koko | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Helsinki | 89 000 | 126 000 | 204 000 | 209 000 | 214 000 |
Espoo | 75 000 | 94 000 | 125 000 | 135 000 | 145 000 |
Vantaa | 53 000 | 66 000 | 88000 | 98 000 | 108 000 |
Hakijatalouden koon kasvaessa varallisuusrajaa korotetaan 5 000 € henkilöä kohden.
KUUMA-kunnat
Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti.
Hakijatalouden koko | 1 | 2 | 3 | 4 | Lisähenkilöt |
KUUMA-kunnat | 60 500 | 77 000 | 99 000 | 121 000 | + 5.500 € |
Muu Suomi
Hakijatalouden koko | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Jyväskylä | 46 000 | 56 000 | 71 000 | 81 000 | 91 000 |
Lahti | 30 000 | 45 000 | 60 000 | 70 000 | 80 000 |
Riihimäki | 35 000 | 52 500 | 70 000 | 80 000 | 90 000 |
Hakijatalouden koko | 1 | 2 | 3 | 4 | Lisähenkilöt |
Kuopio | 45 000 | 55 000 | 70 000 | 80 000 | + 10.000 € |
Rovaniemi | 34 000 | 43 000 | 55 000 | + 10.000 € | |
Joensuu | 35 000 | 52 000 | 69 000 | 74 000 | + 5.000 € |
Hakijatalouden koko | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Hämeenlinna | 34 000 | 43 000 | 48 000 | 59 000 | 71 000 |
Kempele | 30 000 | 45 000 | 60 000 | 70 000 | 80 000 |
Kotka | 26 000 | 38 000 | 51 000 | 51 000 | 51 000 |
Oulu | 30 000 | 45 000 | 60 000 | 70 000 | 80 000 |
Poikkeukset
Asukasvalinnassa voidaan yksittäistapauksessa poiketa edellä mainituista ehdoista, jos se on perusteltua huomioon ottaen hakijaruokakunnan erityisolosuhteet, paikkakunnan vuokra-asuntotilanne tai vuokratalon tai asuinalueen asukasrakenne. Poikkeaminen ei saa olennaisesti haitata vuokra-asuntoa tarvitsevien pieni- tai keskituloisten asunnon saantia.
Lisäksi yhtiö voi valita asukkaan tulojen määrästä riippumatta, jos kysymyksessä on:
- asunnon osoittaminen ruokakunnalle, joka vaihtaa asuntoa asukkaasta riippumattomasta syystä, saman tosiasiallisen asunnonomistajan asunnosta toiseen;
- asuinhuoneiston vuokrauksesta annetuin lain (481/1995) 45, 46, 48 tai 88 §:n nojalla vuokrasuhteen jatkamiseen oikeutettu henkilö.
Jos edellytykset täyttäviä hakijoita ei ole, asukkaiksi voidaan valita muitakin hakijoita. Tällöin on kuitenkin valittava hakija, jonka olot lähinnä vastaavat säädettyjä edellytyksiä.